AMSTERDAM 2017 (3) Piața de flori. Stedelijk Museum. Rijks Museum

Amsterdam. Simfonia culorilor în Piața de Flori

Pe canalul Singel, unul dintre canalele aflate chiar în inima orașului Amsterdam, se află Piața de Flori.

Fiind luna mai, piața oferă o bogăție uimitoare de lalele, simple, bătute, de toate culorile, apoi bujori, hortensii, margarete, dar și orhidee. De asemenea, pachete cu semințe de flori. M-au tentat vasele de porțelan colorat în care urma să semăn semințe de arțar roșu și de pin – bonsai. Deși am respectat cu sfințenie tehnologia indicată, am fost foarte dezamăgită, nu a răsărit nimic.

Drăgălașele bibelouri tradiționale

Printre flori, numeroase mici bibelouri tradiționale, din porțelan alb și albastru. Nu am rezistat și am luat și noi câte ceva, o pereche de saboței și băiețelul și fetița care se pupă.

La vânzare, și seminte de cannabis

Printre seminte se aflau și semințe de cannabis, dar nu ne-am mirat, fiindcă tocmai văzusem în vitrina unui magazin acadele cu cannabis…

Am plecat mai departe, spre Stedelijk Museum. Acest muzeu este cel mai mare muzeu de artă modernă și contemporană din Olanda. El se află nu departe de centrul orașului, împreună cu Muzeul Van Gogh, Rijksmuseum și Filarmonica orașului.

The Batthouse

Muzeul Stedelijk este adăpostit în două clădiri. Prima poartă numele arhitectului său, clădirea Weissman, și a fost inaugurată în anul 1895. Clădirea nouă datează din anul 2012, poartă numele ”The Bathhouse” și nu a fost prea agreată de marii arhitecți.

Muzeul adăpostește picturi ale secolului XX și XXI, dar se laudă și cu lucrări post impresioniste ale lui Cezanne și Van Gogh, de la sfârșitul secolului XIX. Trebuie să recunosc cinstit că, pe cât de mult am apreciat operele artiștilor citați mai sus, pe atât de rece m-au lăsat celelalte.

Fac precizarea următoare: nu sunt critic de artă și nu am studii în domeniul artei. Ca atare, apreciez o operă de artă fără a spune că este frumoasă ori urâtă, fiindcă aceste noțiuni sunt relative. Care este atunci criteriul meu de apreciere? Ca și al majorității oamenilor: apreciez ceea ce îmi produce emoții plăcute, ceea ce mă încântă. Ei bine, aceste opere moderne mi-au trezit curiozitatea dar nu m-au încântat!

Cu totul altă impresie mi-a făcut Rijks Museum. Muzeul Național de Artă și Istorie al Olandei, a fost fondat din dorința ca și Olanda să aibă un muzeu reprezentativ cum este Muzeul Louvre pentru Franța. El se află astăzi într-o clădire creată după proiectele arhitectului Pierre Cuypers. Inaugurată în anul 1885, clădirea a fost renovată în mai multe rânduri, păstrându-se de fiecare dată elementele gotice și renascentiste originale.

Colecția din muzeu cuprinde peste un milion de obiecte și este dedicată artelor, meseriilor și istoriei din anul 1200 până în anul 2000. Între obiectele de artă sunt, la loc de cinste, peste 2000 de picturi ale marilor maeștri olandezi Jacob van Ruisdael, Frans Hals, Johannes Vermeer, Rembrandt și elevii lui Rembrandt.

Însăși clădirea muzeului este un obiect de artă demn de admirație, cu holuri și arcade impunătoare, cu vitralii superbe la ferestre și mozaicuri pe care nu îndrăznești să calci, pe jos.

Democrit și Heraclit de Hendrick ter Brugghen

Sunt impresionante colecțiile de obiecte de artă, de mobilier artistic, dar mai ales cele de picturi.

Galeria dedicată lui Rembrandt este deschisă, nici nu se putea altfel, cu ”Rondul de noapte”.

3 comentarii

  1. Sunt convinsa ca Muzeul National de Arta si istorie e impresionant atat prin aspect cat si prin ceea ce adaposteste.

    Imi plac bibelourile pe care le-ati cumparat ca amintire (mai ales sabotii) 🙂
    Zile senine iti doresc, Zina draga! ❤

    Apreciat de 1 persoană

  2. Frumoase imaginile si variate. Prima data cand vad cutii cu seminte de canabis.
    Si recent am auzit niste beneficii interesante bazate pe aceasta planta.
    Multumesc frumos pentru idei si floricele, draga Zina!
    O saptamana frumoasa! ❤

    Apreciază

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe