VIENA (1) Mozart – Donauwalzer – Pharmador

Viena. Avionul nostru

Avionul ”nostru”

Uite că și anul ăsta plecarăm în ăle străinătățuri! De data asta la Viena.

Mai întâi și mai întâi trebuie să spun că mi-am uitat jurnalul acasă, precum și trusa de spălat! Pentru spălat am găsit de toate la hotel și la magazine. De scris am scris pe hârtie de scris și am transcris în jurnal când am revenit acasă.

Încă o precizare. Am plecat de capul nostru de data asta, am apelat la  agenția unei cunoștințe numai pentru rezervarea la hotel și cumpărarea biletelor de avion. Ca și pentru Paris, am făcut un program detaliat al vizitelor cu ajutorul ghidurilor ”Viena Top 10” și ”Prima oară în Europa”

Marți, 12 mai 2009

Am plecat cu noaptea-n cap (ca străbunica la gară), să nu întârziem la aeroport, de! Avionul (Austrian Airlines) decola la 11:40, ar fi trebuit să fim la aeroport pe la 9:40. Noi am fost prezenți la 8:30… E drept că nu aveam de unde să știm cât de aglomerat este drumul până la Otopeni. Și nu a fost aglomerat deloc, mai ales că finu’Vali ne-a dus pe un drum mai scurt, pe unde știa el.

În aeroport am avut un moment vesel: o babă cu papuci de cauciuc și ciorapi bărbătești, cu basmaua legată la spate și trasă pe frunte până la sprâncene, cu mai multe traiste în mâini, căuta avionul de Milano, una dintre capitalele modei!

Avionul nostru: micuț și curățel, locuri bune (unul la geam, altul alături, nu departe de ieșirea de urgență). Mâncarea: deziluzie – un sendvici miic, mic cu somon, 2-3 feliuțe subțiirele de castravete proaspăt și o frântură de frunză de salată. Și noi fuseserăm informați că vom primi fripturică și cartofi prăjiți! Alături de acest festin: o sticluță de 100 mg apă sau o cutiuță de 100 mg cu Coca-Cola. A! și două bomboane.

Zborul a fost fără probleme, a fost soare, senin, nicio turbulență. De la aeroport, un taxi ne-a dus, pentru 35 de euro, până la ușa hotelului.

Hotel Mozart. VienaHotelul ”Mozart” este adăpostit într-o clădire veche, cu camere de 3-4 metri înălțime. Mobila este veche, dar bine întreținută, iar patul… trăznet! Saltea și perne moi, pilotă moale și călduroasă, cearceafuri moi și mătăsoase (de Damasc), foarte curate. Baia, însă, oribilă: fără fereastră, ventilatorul din gura de aerisire nu funcționa, apa la duș nu avea presiune și toată încăperea (pereți, cadă și pe jos) era îmbrăcată într-un plastic galben… Nu exista frigider (am aflat că nicio cameră nu are), de seif și chicinetă (vezi Paris) nici vorbă! Internetul este accesibil numai într-un hol care dă la recepție. Televizorul din cameră e minuscul, cât unul mic de mașină, iar pentru a obține telecomanda trebuie să depui garanție 15 euro. Are numai 5 programe, 2 austriece, 2 germane și BBC. La telefonul din cameră se plătește și ca să suni la recepție, 0,25 euro/minut. Una dintre cele două ferestre ale camerei nu se închide. Aveam să descoperim apoi că noaptea nu se poate dormi din cauza zgomotului tramvaielor, care înceta numai între 00:00 și 05:00. Am cerut să ni se dea altă cameră. Ni s-a promis pentru a doua zi.

Urmează acum o lungă paranteză. Am vizitat Viena de cinci ori. Este orașul care ni s-a lipit cel mai mult de suflet. Pentru că nu voi transcrie aici jurnalul fiecăreia dintre călătoriile la Viena, voi adăuga, așa cum am făcut și la jurnalul călătoriei la Paris, numai lucrurile noi.

În anul 2011, la a doua vizită la Viena, am locuit tot la hotel ”Mozart”. De data asta, însă, am călătorit cu mașina, nu cu avionul. Am ajuns duminică. Am parcat pe strada hotelului, unde era gratis – dar numai duminica! În restul timpului ar fi trebuit să plătim, din două în două ore, câte 2 euro. Nici măcar nu puteam plăti pe o zi întreagă. O parcare din apropiere costa 3,5 euro/oră. Întrebând noi la o tutungerie ”Tabac” – unde se vând și bilete de transport și parcare – s-a băgat în vorbă un român care trăiește la Viena. Ne-a trimis așa de bine încât am ajuns în afara orașului! Am revenit cu greu și am lăsat-o tot acolo. S-a rezolvat a doua zi, la un garaj aflat la 2-3 străzi mai încolo, cu aproape 100 euro pe săptămână.

Viena. Hotel Donauwalzer.În 2012 am revenit, dar cu avionul de data asta. Am stat la hotel ”Donauwalzer”, care arăta cam… perimat și pe dinăuntru și pe dinafară. De la bun început am cules impresii nu prea bune. Deși am ajuns la ora 10, am primit camera la ora 14. Mă rog, așa sunt regulile hoteliere. Am vrut să lăsăm bagajele și să mergem să ne luăm Viena Card, să vedem împrejurimile hotelului, să mâncăm de prânz. Bagajele noastre au fost puse după un perete, fără vreo ușă, fără să primim vreun tichet. Laptopul a fost pus în ”camera de valori” adică într-un raft din spatele recepționerului, la fel fără vreo ușă, fără vreun tichet.

Revenim, plătim internetul, 20 euro pentru 6 zile, și primim camera. Mică, și ea și baia, ca pentru liliputani, dar curată. Televizorul, spre deosebire de cele de la Mozart, are 16 programe, austriece, italiene și rusești. Avem și un mini-frigider. Când se face cald afară, ne cam înăbușim în cameră. După vreo trei zile de chin, apare în tura de zi o recepționeră româncă foarte amabilă. Ne duce să vedem o altă cameră, mult mai mare, mai aerisită, mai umbroasă. Totuși, nu mai avem decât trei zile de stat și ne e greu să facem iar bagajele, apoi să le desfacem și după trei zile să o luăm de la început, așa că refuzăm. De menționat și de apreciat micul dejun, foarte bogat și variat.

Viena. Pensiunea Pharmador. Livingul si, in stanga, intrarea in bucatarie

Pensiunea Pharmador. livingul și, în stânga, bucătăria

În 2014 am făcut o călătorie mai lungă, tot cu mașina, România-Praga-Viena-Budapesta-România. La Viena am locuit patru zile la Pensiunea Pharmador. Deși aflată în plin centru, la 2-300 de metri de faimoasa Mariahilfestrasse (Calea Victoriei a Vienei), pensiunea este foarte liniștită. Se mănâncă foarte bine, ca la toate hotelurile unde am stat (tot numai micul dejun, ca să avem libertate de mișcare). Parcarea, gratuită, se află în curtea interioară a pensiunii. Am primit întâi o cameră cam înghesuită pentru trei persoane. La solicitarea noastră am schimbat cu un apartament pentru care am plătit 100 euro în plus. A meritat pe deplin! Spațios, aerisit (cu aer condiționat), cu două camere largi și înalte, bucătărie în toată regula (nu chicinetă) cu toate dotările posibile, mobilă nouă și modernă, cameră de W.C. separată de camera de baie. Internetul este gratuit, la cameră, și merge excelent.

Viena. Pensiunea Pharmador. Mini-terasa restaurantului

Spațiu de luat masa la Pensiunea Pharmador

Am să descriu micul-dejun, fiindcă aici a fost cel mai plăcut. Sala de mâncare este spațioasă, răcoroasă, plină de verdeață (plante adevărate, nu de plastic!). Afară sunt două mese îngropate și ele în verdeață, am mâncat acolo în zilele următoare. Masa se servește în stil bufet suedez. Mâncare… berechet și foarte bună: mai multe feluri de cașcaval, brânză topită și brânză obișnuită, mai multe feluri de mezeluri, unt, omletă/ouă ochiuri/ouă fierte, roșii, castraveți, ardei, cereale, cafea, cacao cu lapte, ceai, lapte, iaurturi, două feluri de pâine, două feluri de chec, prăjituri, gemuri, Finetti, miere, fructe variate: mere, caise, struguri, ananas proaspăt.

Viena. Snitele si bere la Figlmuller

Șnițele la Figlmuller

Ca să termin cu mâncarea. Peste tot, seara am mâncat în cameră sendviciuri, produse de patiserie (excelente), ceai sau… șampanie! Existau la magazinele Billa sticluțe de un sfert de litru, cu o șampanie demi-dulce delicioasă. De altfel, la hotel Donauwalzer, pe lângă băuturile nealcoolice, se servea la micul dejun și șampanie. La prânz, de fiecare dată când am fost, am luat masa de câte două-trei ori la restaurantul Figlmuller (în spatele catedralei Sfantul Stefan), unde se servesc niște unicate: șnițele de vițel mai mari decât farfuria. Dacă te împinge pofta să iei și garnitură (pe care nu vei putea s-o mănânci, fiind prea mult) ți se dă într-o farfurie separată. Firește, alături cu o bere rece și înspumată. E interesantă evoluția prețului acestui șnițel. Dacă în 2009 era 11 euro, cu timpul prețul a crescut. La fiecare vizită a fost cu aproximativ 1 euro mai mare, așa că  în 2016 costa 15,5 euro. Calitatea și dimensiunile, însă, nu s-au schimbat cu absolut nimic. În rest, când am stat la Mozart am mâncat la un restaurant italian aflat vizavi de hotel, iar când am stat la Pharmador – la resturantul Cosmopolitan, aflat și el aproape vizavi de hotel.

Desigur, în 2016, ultima vizită, am revenit tot la Pensiunea Pharmador.