ȚEPE…

Domnul Traian este feblețea tuturor cucoanelor trecute de 40 de ani din bloc. Înalt, cu o ținută frumoasă, cu părul argintiu, cu ochii albaștri luminoși și un zâmbet fermecător, salutând respectuos și mereu cu o glumă pe buze, le face să ofteze, chiar și numai în sinea lor, de fiecare dată când trece pe alee. Mai ales când trece cu soția și ele trebuie să recunoască, cu regret, că sunt o pereche potrivită, că nici ea nu e de lepădat. Veniți în bloc pe când băiatul lor avea câțiva anișori nu le dăduseră, în atâția ani, niciun prilej de bârfă sau de bucurie, că uite, se ceartă și ei sau uite ce golan a ieșit băiatul lor. Nu, erau chiar un model și prin familiile cu probleme erau dați de exemplu ”Uite, domnu’ Traian, nu l-am văzut o dată măcar să vină băut acasă, nu ca tine!” sau ”Uite la băiatu’ lu’ domnu’ Traian, stă acasă și învață, nu bate străzile ca tine, că ai să rămâi corigent la matematică, măgarule!”.

De la o vreme, însă, domnul Traian parcă nu mai merge așa de mândru, nici nu prea mai zâmbește. E apăsat de supărarea și uimirea că a ajuns să vadă necinstea și nepăsarea la rang de principiu de funcționare al serviciilor pentru public. Face ce face și gândurile lui se întorc mereu la întâmplările prin care a trecut în ultimul timp. De câte ori pleacă la cumpărături, căci el le face de obicei, își perindă în gând supărările până când ajunge la supermarket. Merge încet, își amintește și parcă nu îi vine să creadă că toate acestea s-au întâmplat. În viața lui a văzut multe, dar acum parcă e prea de tot.

Încă din iarnă, dornic să beneficieze de reducerile din ianuarie, bărbatul a făcut rezervare pentru un sejur de o săptămână în străinătate. Plata la hotel s-ar fi făcut la fața locului, la data sosirii. Putea să renunțe la rezervare fără niciun cost, dacă o făcea cu cel puțin 24 de ore înaintea datei de cazare. A cumpărat și biletele de avion, pe acestea plătindu-le pe loc, integral. A plătit și asigurare în caz că renunță la călătorie, pe document scriind că poate renunța din orice motiv, în timp util, desigur.

A venit pandemia de Covid-19 și a trebuit să renunțe la tot. Cu rezervarea la hotel nu au fost probleme, s-a anulat pe loc. Cu biletele de avion însă… De două luni de zile se luptă să își obțină banii înapoi și nu reușește. Deși se spusese că poate invoca orice motiv, acum i se cer documente medicale, căci firma de asigurări a scris clar pe site că nu se plătesc renunțările din cauza Covid-19! Cu toate că, până la urmă, zborurile s-au anulat, inclusiv al lor. Dacă nu făceau asigurare, ar fi primit banii de la Tarom fără nicio problemă. Culmea este că are și documente medicale, dar, de fiecare dată când le trimite, on-line, le preia mereu câte o altă persoană de la firma respectivă, care mai cere mereu încă ceva. Spre exemplu, data zborului a trecut demult, dar ei ii cer documente medicale recente, știindu-se că acum consultațiile pentru alte boli decât Covid-19 se obțin cu greu, în cazuri excepționale. Simte că încearcă să îl facă să renunțe, dar el nu renunță. Până una-alta, însă… țeapă!

În urmă cu vreo lună, domnul Traian a comandat on-line un furtun ca să mai spele balconul, să mai ude plantele din fața blocului. În apropiere sunt niște prăpădite de sălcii care, în fiecare lună mai, umplu balconul și casa de puf. Dacă le udă, mai scapă de el, că se lipește de pământ.

A primit furtunul, l-a montat, și apa a țâșnit nu pe la capătul furtunului ci de-a lungul lui, pe o porțiune de mai mult de un metru, așa că la capăt a ajuns doar un firișor slab de apă. Era deci inutilizabil. A sunat la firmă, cerând înlocuirea furtunului cu unul funcțional, i s-a spus că nu mai au, că acesta era ultimul. (Totuși furtunului i se face reclamă pe net și în ziua de astăzi – ziua în care scriu, desigur.) O nouă țeapă!

Acum vreo două-trei luni, omul s-a dus să-și plătească abonamentul la telefonul mobil. L-a plătit și cei doi tineri care erau acolo l-au îmbrobodit să schimbe telefonul cu unul și mai performant, afirmând cu insistență că îl primește gratis, pentru fidelizare, ținând seama de criteriile pe care, chipurile, le îndeplinea.  Nu l-a deranjat să aibă un telefon nou, așa că l-a primit și a semnat ce hârtii i-au băgat sub nas cei doi șmecheri buni de gură.

Aici, ce e drept, a intervenit și vina lui, că nu a citit ce hârtii semnează. Nu le-a citit nici acasă, a setat telefonul, bucuros de jucăria cea nouă, și atât. Numai că în luna următoare a descoperit în factura telefonică faptul că telefonul nu fusese deloc gratis, îl luase în rate pe doi ani. Cei doi nu spuseseră niciun cuvințel despre asta. E drept că ratele nu erau mari și nu se punea problema banilor, dar se simțise înșelat cu bunăștiință. Încă o țeapă! A anunțat el la mai marii firmei despre procedeul incorect, dar cu atât s-a ales.

În urmă cu vreo două săptămâni, soția lui a văzut într-o reclamă pe net o mică fântână ce putea fi montată foarte ușor în balcon. Un disc cu baterii solare, o mică pompă și trei patru capete pentru formatarea jetului de apă. Urma să fie pusă pe suprafața apei, într-un vas potrivit, în bătaia soarelui. Era mai mult o jucărie, nu necesita instalație electrică sau de aprovizionare cu apă.

La prima vedere arteziana costa 93 de lei + transportul 15 lei. Domnul Traian a comandat-o, ca să-i facă o plăcere femeii, plictisită rău de constrângerea de a sta acasă și a ieși doar în apropiere, numai cu declarație, cu masca pe figură și cu mănuși în mâini. După ce a făcut comanda, a primit confirmarea și, surpriză! Costul fântânii urca la 145 de lei + 15 lei transportul fiindcă prețul trecut era fără TVA. Cu TVA se făcuse 122 de lei, la care se adăugase și ceva de neînțeles numit ”Standard”, care făcea 12 lei, și comision pentru plata în numerar, alți 12 lei, și asigurarea coletului, 5 lei, fiecare din sumele astea incluzând TVA. Ce să mai iei legătura cu firma, că aia era tocmai în Slovenia. A plătit și a înghițit în sec. Altă țeapă! S-au mai mângâiat cu vasul pentru mica arteziană. Au căutat pe net un vas potrivit, care să țină apa în care ar fi plutit arteziana. N-au găsit decât fântâni complete, fie cu baterii solare, fie cu instalatie de apă și curent electric, cu prețuri de la 3-400 de lei la 6000. Nevestei i-a dat prin cap să caute la ghivece pentru flori și a găsit o frumusețe de ghiveci mare, larg și cu picior înalt, numai bun de fântană. Îl vindea o firmă din Oradea. În câteva zile ”fântâna” era acasă, prețul era cel de pe site + transportul, fără adaosuri șmechere, obiectul era de bună calitate și intact. Jos pălăria!

*

Acum, domnul Traian umblă înnegurat, gândindu-se mereu cât de urât s-a schimbat lumea, ce lipsiți de cinste și profesionalism sunt mulți dintre cei care lucrează în domeniul serviciilor, în comerț, cât de neputincioși sunt oamenii în raport cu aceștia, cât de greu obțin despăgubiri chiar când au dreptul la ele. Dintotdeauna negustorii și comerțul nu s-au bucurat de opinii prea bune, dar ca acum, n-a fost niciodată. Se gândește și la cinismul celor care vând medicamente și alimente. De fiecare dată când merge la cumpărături, constată că aceste articole se scumpesc mereu, de la o zi la alta,  fără nicio justificare. Pare a fi speculă, așa cum povesteau părinții și bunicii că fusese în vremea războiului.

Domnul Traian, ajuns la magazin, lasă gândurile și revine la realitate. Intră pe ușile glisante cu inima strânsă, așteptând îngrijorat să vadă ce s-a mai scumpit…

********

8 gânduri despre „ȚEPE…

  1. Scuze pentru acest comentariu extra-long 🙂

    Chestia cu telefonul a patit-o si sotul meu cu cei de la Orange.
    Mai intai i s-a spus ca respectivul model e gratuit, ca urmare a cerut unul sa il vada. Fata a cautat cateva minute printre cutii si i l-a aratat.
    Dupa ce l-a vazut si a fost de acord sa il ia, cadou pentru copilul cuiva, domnisoara i-a spus ca a gresit si ca acel model nu se incadreaza la gratuitati si ca va trebui sa plateasca in plus douazeci si unu de lei pe luna.
    A semnat hartiile { acasa eu am vazut ca nicaieri nu se specifica in mod expres suma aferenta telefonului ci doar suma abonamentului final ce includea si numarul pe care il folosea in mod curent) crezand ca a gasit cadoul potrivit.

    Dupa ce am facut calculele folosind informa’iile de pe factura am dedus ca trebuie sa plateasca in plus nu 21 lei ci 68 de lei.
    Nu m-a crezut si ne-am dus amandoi sa cerem explicatii.
    Domnisoara in cauza a spus ca dansa i-a explicat sotului meu ce suma urma sa plateasca.
    Sotul meu sustinea ca nu si in aparare aducea o bucata de hartie pe care respectiva angajata de la Orange scrisese cu mana ei calculele si suma finala.

    In sfarsit, conform contractului, puteam da inapoi telefonul in decurs de 24 de ore.
    Sotul meu a spus ca nu il vrea.
    S-au inflamat toti cei trei angajati prezenti in incinta.
    Din spate a venit un al patrulea, probabil vreun sef ceva, si a spus ca nu poate lua telefonul deoarece cutia e deteriorata.
    Deteriorarea consta in faptul ca atunci cand functionara Orange a deschis cu un cutit special cutia sigilata, i-a alunecat mana si a zgariat-o … o julitura de vreo doi centimetri.
    Sustinea ca noi am deteriorat cutia si deci nu o putem inapoia.

    Ssimteam ca explodez sa vad in ce hal se comporta.
    In plus de asta, tot respectiva domnisoara, pe un ton intepat, m-a apostrofat ca de ce il las pe sotul meu singur la cumparaturi daca nu stie bine limba romana.
    Privind-o mai atent incepeam sa cred ca nu e in apele ei, ca e sub influenta unor substante …

    M-am enervat dar totusi pe cel mai calm ton posibil, cu pauze largi in vorbire, i-am explicat ca sotul meu a invatat limba romana inainte ca ea sa se nasca, deci are o mai mare „vechime” ca vorbitor de limba romana decat dansa.
    Si in plus de asta a facut si facultatea si doctoratul in Romania, asa ca sa nu ma infurie ca ma voi adresa acolo unde trebuie pentru a reclama o discriminare prin limbaj si atitudine.

    I-a cazut masca … efectiv i-a cazut masca cand a vazut ca imediat colegii ei si-au gasit in mod subit cate ceva de lucru iar responsabilul s-a topit pe usa afara.

    Am luat telefonul si am plecat fara sa mai solicitam ceva.

    Luna urmatoare, dorind sa platesc factura in acelasi loc, am remarcat ca lipseste.
    Am intrebat de dansa, numele ei era trecut pe contractul sotului, si mi s-a spus ca nu mai lucreaza la ei.
    De fapt nu mai lucreaza la Orange, mi-a spus noua angajata din fata mea.

    Nu am facut nicaieri nici o reclamatie.
    Nu stiu daca a fost data afara din aceasta cauza sau din alte motive.

    Apreciat de 1 persoană

    1. Nu mă mir. Ceea ce am povestit eu e doar una dintre întâmplările trăite de domnul Traian cu firma aceea…

      Apreciază

  2. Da, din păcate sunt tot mai dese țepele astea. Am renunțat la abonament la Orange acum mulți, mulți ani, cu mare greutate și cu mulți bani dați aiurea. Sunt pe cartelă și nici nu vreau să mai aud de abonamente deși, când am vrut să îmi iau telefon în decembrie, modelul meu nu era la liber. Toți îmi spuneau că ce dau pe cartelă, dau pe abonament, cu mai multe beneficii. Am rezistat de trei ori, la al 4-lea magazin le-am zis că teoretic dau mai puțin, când vine factura însă, plătesc ca prostul. Nu-mi stă-n fire, dar atitudinea cu „vai, sunteți pe cartelă? Dar nu știți câte oferte avem la abonament? Cum să staţi pe cartelă, toată lumea are abonament”.
    Deci da, atitudinea e jalnică în multe cazuri.

    Apreciază

    1. Cred că fac școală pentru atitudinea asta. Cine n-o adoptă, rămâne corigent… 😉

      Apreciat de 1 persoană

  3. De când cu stările de pandemie, mi se intâmpla mai rar să iau țepe. Doar o data la trei zile, cand merg la cumparaturi…
    Am fost țepuit recent si telefonic: o operatoare de la Vodafone mi-a spus ca va rearanja minutele din abonament pentru a avea mai mult internet; m-am trezit cu 5 lei lunar in plus fara sa semnez nimic…
    Toate cele bune!

    Apreciat de 1 persoană

    1. Deci este un sistem la toate firmele…

      Apreciază

  4. Da, din păcate aceasta este realitatea pe care o vedem în mai toate sectoarele vieții noastre. Bine ați spus că este „o școală” a păcălirii clienților, cu tot felul de „super-oferte” de neratat. În realitate, toate acestea ascund multe înșelăciuni. Cum toți de mai sus au pomenit despre telefoane și abonamente, trebuie să mai adaug și eu că am pățit la fel. Am văzut la un centru Vodafone un telefon fain, model abia apărut și am întrebat și eu pe cineva de acolo despre el. Foarte rapid mi s-a explicat că îmi pot reînnoi abonamentul și pot să iau telefonul „gratis”. Mi s-a prezentat cu lux de amănunte și explicații variantele cele mai convenabile și, deși sunt foarte atent la chestiile alea, dudia era „expertă în aburire”. M-a convins pe deplin. M-am lămurit la o lună, când mi-a venit prima factură. Telefonul nu era gratis ci… în rate, iar factura mea era dublă față de cea veche. Am înghițit în sec și am recunoscut că domnișoara merită un premiu, pentru dibăcia cu care convinge oamenii . Asta e, mi-am luat țeapa, altă dată să fiu mai atent. Cu toate acestea, de parcă m-au notat în baza de date că sunt un „fraieribil”, tot primesc la câteva luni câte un telefon de la Vodafone, cu oferte „minunate”. Și, de fiecare dată, cu multă răbdare, îi las să își spună poezia și chiar le cer lămuriri și pun și multe întrebări și îi rog să repete, după care, când sunt pe punctul să creadă că m-au „convins”, le spun sec că nu mă interesează oferta, că eu am telefon nou și sunt mulțumit de el. Și nici membrii familiei, nici vecinii și nici prietenii nu au nevoie! Recunosc că îmi place chestia asta. Dacă tot m-au țepuit, măcar cu asta să mă distrez și eu! 😀 Palidă consolare, dar parcă prea suntem luați de proști, uneori. Și, ca să lungesc mai tare comentariul, acum câteva zile au venit unii de la cablu, cu o ofertă „fabuloasă” de la o firmă concurentă, care îmi propuneau un abonament… mai scump, pentru aceleași programe! Duduia turuia din gură de nu se mai oprea, dar i-am zis scurt că dacă nu vine cu abonamentul redus la jumătate, să nu mai mă deranjeze la ușă…Sigur că nu avea cum să vină cu așa ceva, deși… am aflat că sunt și clienți „premium”, cu abonamente mai mici decât cele obișnuite. Deci la unii se poate.
    Ideea e că trebuie să fim atenți și chiar să nu ne mai încântăm la aceste „super-oferte” atât de păguboase. Dacă nu ne protejăm singuri, nimeni nu o va face.
    O zi frumoasă! 🙂

    Apreciat de 1 persoană

    1. Și tu… Dacă aș fi avut mai mulți cititori aici, precis mai aflam și de alte cazuri…

      Apreciat de 1 persoană

Scrie-mi dacă ți-a plăcut și, eventual, dă mai departe!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Creează-ți site-ul web la WordPress.com
Începe
%d blogeri au apreciat:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close